Sunday, July 5, 2009

SANTAPAN UNTUK KITA


Untuk menjadikan diri Anda bermotivasi di waktu pagi, tengahari atau petang mahupun malam, sediakan diri Anda sebelum mula melakukan sesuatu, sebelum bekerja, sebelum menelaah pelajaran, atau sebelum membaca.

Sediakan diri Anda. Saya lebih suka panggil dengan nama buka hati. Maksudnya, kita bersihkan hati, berlapang dada dan bersedia menerima pelajaran-pelajaran baru yang hidup ni ajarkan pada kita, untuk kita gunakan dalam usaha kita memburu kejayaan. Nak jadi orang berjaya, kita kena ada mindset belajar sepanjang masa, sebab itu kita perlu buka hati sepanjang masa!.

Kita boleh menjadi student berjaya bila kita buka hati pada kejayaan, buka hati pada menimba ilmu, buka hati pada kerajinan berusaha. Buka hati, menyediakan fizikal dan mental sebelum kita melakukan sesuatu kerja yang akan kita buat berjam-jam lamanya.

Kita boleh jadi usahawan berjaya, pekerja berjaya bila kita buka hati pada kejayaan-kejayaan dalam bidang kita. Andai kita tidak buka hati pada kejayaan-kejayaan kecil, susah untuk kita buka hati pada kejayaan-kejayaan besar, kesannya kejayaan akan menjauh dari hidup kita, seakan sukar untuk dicapai.

Buka hati, maksudnya bersedia untuk menerima. Untuk menerima kejayaan besar, kita kena buka hati pada kejayaan-kejayaan kecil terlebih dahulu, latih diri sendiri. Bangun awal setiap sebelum waktu subuh, kemudian menunaikan sembahyang subuh satu kejayaan kecil juga.

Bila buka hati, Anda akan mendapat stamina dalaman, kekuatan dalaman. Anda boleh buat sesuatu usaha lebih lama dari orang lain buat. Tapi, pastikan Anda tahu 3 tanda kekotoran hati, sebelum buka hati menerima sesuatu.

No comments:

Post a Comment